Zakelijk je stories delen op LinkedIn. Wie gaat dat doen? En waarom? Het platform komt rijkelijk laat met deze functionaliteit, maar OK. Nu kun je ook hier in 18 seconden je eerstelijns connecties laten zien waar je mee bezig bent. En na 24 uur is het avontuur weer voorbij.
Maar is zo’n story relevant en interessant genoeg om tot conversie te leiden? Dat is de vraag.
Van student tot MKB’er en ZZP’er
De meningen zijn, zoals meestal bij iets nieuws, verdeeld. Ik sprak jongeren die het verschrikkelijk vinden. Puur kopieergedrag van Facebook, Instagram, Snapchat en TikTok. Maar ik merk ook in de gastcolleges die ik geef dat ze nog vaak onvoldoende kijk hebben op de zakelijke/commerciële effecten van social media.
De MKB’ers zitten er bij navraag wat dubbel in en wachten vooral tot de feature ook werkt voor de bedrijfspagina. Stories met kijkjes achter de schermen kan de interesse van mogelijke klanten of sollicitanten wekken.
Dan de ZZP’ers. De meesten zien het positief in. Blij met een extra podium om hun business vol passie te tonen. Een laagdrempelige etalage, eenvoudig in te richten zonder al te veel tijd kwijt te zijn.
En zo kijk ik er ook naar. Waarschijnlijk omdat ik hou van het menselijke aspect achter ondernemers. Weten wat iemand bezighoudt en hoe iemand in het leven staat, schept vertrouwen. De extra zichtbaarheid is belangrijk bij het bouwen aan dat vertrouwen en daarmee aan je conversie.
80/20
80% van mijn klanten en omzet haal ik uit LinkedIn dus ik ben dit medium zeer dankbaar! En laten we de content ook vooral zakelijk houden. Maar zou af toe iets privé niet ook kunnen? Zou het niet tof zijn als je een goeroe of een CEO van een groot bedrijf soms ook ziet spelen met zijn kinderen na een lange werkdag? Ik noem maar iets. Maakt dat niet iemand nog menselijker? Leer je zo iemand niet als persoon nog beter kennen? Het moet zeker niet de overhand krijgen, 18 seconden is prima. Misschien zou de 80/20-regel toepassen? 80 % zakelijk en 20% privé?
Hoe zie jij dat? Moeten LinkedIn Stories 100% zakelijke waarde hebben?
Risico’s
Er kleven ook risico’s aan. Waar je bij content in de vorm van een vlog of blog veel aandacht besteedt aan de vorm en inhoud, kan zo’n story erg spontaan ingezet worden. Als een snack tussen alle content. Leuk, maar denk goed na of je post aansluit bij je imago. Het zou jammer zijn als je publiek een totaal ander persoon ziet bij je stories dan ze verwachten.
Denk aan de clou
Het is net als met vloggen, denk na hoe je professionaliteit en spontaniteit het beste verenigt. Wie ben je, wat wil je uitstralen en waar wil je dat klanten je van kennen? Herkenbaarheid en betrouwbaarheid, dat is de clou.
Wie mij kent, weet dat daar echt geen gigantische strategieën aan ten grondslag hoeven te liggen. Professioneel, maar met een knipoog en gericht op verbinding en interactie, zo zet ik mijn stories in. Daar kennen mensen mij van en dat verwachten ze mij.
Ik ben reuze benieuwd of en hoe jij de LinkedIn stories inzet. Maar ook of je het met mij eens bent dat het geen kwaad kan na te denken hoe je je imago hooghoudt bij de stories.
In een interview dat ik laatst had met Instagram en TikTok-expert Bram van Houtum gaf Bram al aan dat de sociale media-platformen elkaar veel kopiëren. Wat Bram van de nieuwe LinkedIn-feature vindt? “Stories zijn leuk voor snackable content, maar LinkedIn is wel te laat bij het feestje. Het is wel een mooie aanvulling op het pakket wat LinkedIn te bieden heeft.”
Laten we in ieder geval leuke, lekkere, gezonde en kwalitatieve snacks leveren.
P.S.: Wil je meer weten over hóe je LinkedIn stories gebruikt (technisch)? Lees dan dit blog van Anneke van der Voort, inclusief heldere instructievideo.
P.S.P.S.: Over vloggen gesproken, mocht je trouwens in 1 dag succesvol willen leren vloggen op je iPhone, vrijdag 26 juni is er weer een live masterclass.
P.S.P.S.P.S.: Interesse in een inCompany LinkedIn Clinic? Neem gerust contact met me op om de mogelijkheden te bespreken (06-42120823).
BTW: NL001814500B08