Social Media: van last naar lust
Gratis inspiratiemails!

Vind jij het leuk om regelmatig een mailtje van me te ontvangen ter inspiratie en met de laatste trends, tips en inzichten op het gebied van online profilering?

Vul onderstaande dan in:

Een zakelijke date? Pas op voor de profiteur!

Let op deze 4 signalen.

Iedereen die mij een beetje kent, weet dat ik graag cappuccino drink, als ondernemers onder elkaar. Kijken waar we ons mee bezig houden, waar we goed in zijn en wat we voor elkaar kunnen betekenen. Dat werk.

Klik
Tijdens zo’n ongedwongen koffiemoment, ontdek ik superleuke samenwerkingspartners. Met business die ik totaal nog niet ken. Er is een klik. Herkenning, dezelfde humor, en dezelfde intenties qua zakendoen.

En daar wil ik het eens over hebben: met welke intentie zitten we eigenlijk met elkaar aan de koffie?

Want, hoewel ik inmiddels een neus heb voor verborgen agenda’s, is het me toch regelmatig overkomen in mijn rijke zakelijke date-verleden: het bleek geen zuivere koffie.

Onderbuikgevoel
Laat ik een voorbeeld geven. Meneer X wilde me wel eens wat beter leren kennen. Hij ziet er goed uit. Voorkomend. En hij begint met de nodige complimenten. Dan beginnen de vragen. Hoe ik dat social media gebeuren toch zo goed voor elkaar krijg. Wie mijn klanten zijn en hoe ik hen stappen laat maken. En dat vloggen hè? Hoe gaat dat? Hoe monteer je zoiets? Ik word razend enthousiast en als ik niet oppas draaf ik door en ligt straks mijn hele toko op straat.

We nemen afscheid. Maar ik voel aan alles dat ik van mister X niet veel meer zal horen. Dit was een haler. Een profiteur. Enigszins flabbergasted zit ik in mijn eentje te evalueren hoe deze koffie date nu eigenlijk ging.

Gelukkig leer ik snel, en gaan mijn alarmbellen af als ik zo’n figuur voor me heb.

Deze 4 signalen vang ik op:
– De persoon in kwestie laat doorschemeren geen budget te hebben, maar hé, je kan vast wel iets voor hem of haar doen, toch?
– In dat kader krijg je een aloude maar irritante oplossing aangereikt: lever jij kosteloos, dan zorgen wij voor de exposure. Je naam, bedrijfsnaam, recensies, alles staat erbij. Joh, waar dat allemaal niet toe leidt!
– Ondertussen word je verleid om constant vrij specialistische kennis te delen.
– Tot slot ontbreekt het aan interesse in jou, de rode draad is: hoe word ik beter van jou?

Maar jongens, dit druist zó tegen mijn intenties in. Omdat ik vanuit mijn hart onderneem. Vanuit oprechtheid wil sparren met anderen, samenwerken of elkaar aanvullen. Dat blijkt soms eerder een valkuil dan een mooie eigenschap te zijn.

Verwarring
Nou zorgt de wet van de aantrekkingskracht er gelukkig voor dat ik ook veel gelijkgestemden ontmoet. Of dat soms afspraken beter uitpakken dan ik ooit had durven dromen. Zo had ik vorige week een afspraak met iemand die ook wel eens met me wilde sparren. Zo vlak na mister X ging ik toch wat voorzichtig de afspraak in. We bleken veel gemeen te hebben en ik kreeg niet 1 maar zelfs 2 leuke opdrachten, een incompany vlogtraining en een incompany LinkedIn clinic. Kijk, dat geeft energie.

Kom op!
Laten we korte metten maken met de parasieten en vooral vanuit oprechte intenties met elkaar aan de koffie gaan. Het levert je altijd wat op. Is het niet op korte termijn, dan wel op de lange. Van een betaalde dienst tot een barter of wat dan ook. Laten we het in ieder geval gelijkwaardig houden. Want ook als het niet tot samenwerken komt, kun je oprecht iemand aanbevelen aan anderen. Ook dát is zorgen voor een waardevol netwerk.

Bouwen aan echte relaties, met oprechte intenties. Daar gaat het om.

Wie o wie durft er nu nog een cappuccino met mij te drinken?

En wie herkent de valkuil meer weg te geven dan commercieel slim is? En hoe ga je hiermee om?

En hoe ga jij om met profiteurs of halers? Ben benieuwd…pfff….wat een hoop vragen ?


Terug naar blogs

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *