Waarom je zakelijke relatie wacht op jouw felicitatie
Verjaardagsmarketing. Bestaat dat woord al? Of heb ik een geniale nieuwe term bedacht? Helaas, Google kent het al. Maar daarmee wordt de marketing van Greetz of Hallmark bedoeld, of de weg naar die deal die je op een verjaardag hebt gescoord.
Wat ik ermee bedoel gaat over iets anders: het effect van het feliciteren van je zakelijke relaties. Daar dacht ik aan, toen ik vorige week zelf de 45 aan mocht tikken en overladen werd met allerlei gelukwensen. Vanuit mijn familie en vrienden hartverwarmend. Maar raakt een ‘van harte’ van een (oude) opdrachtgever mij ook?
De statistieken
Ja, is mijn conclusie. Felicitaties hebben meer effect dan je zou denken en zijn daarom businesswise interessant. Het is een vorm van marketing die draait om gevoel. Om aandacht. Om de gunfactor. En daarmee kan het uiteindelijk de klandizie nieuw leven inblazen.
Voldoende reden om een onderzoekje te doen naar de gelukwensen op mijn verjaardag. Het kanaal, de manier waarop en het bijbehorende effect. De cijfers:
Via Messenger | 4 |
Via WhatsApp | 71 |
Via LinkedIn | 199 |
Via Facebook persoonlijk account | 282 |
Via Instagram-chat persoonlijk account | 24 |
Via Instagram in feed persoonlijk account | 50 |
Via Instagram-chat bedrijfsprofiel | 6 |
Via Instagram-feed bedrijfsprofiel | 34 |
Via Snapchat | 2 |
Via de post | 8 |
Via de telefoon | 2 |
Live | 14 |
Totaal | 696 |
Via SMS ontving ik er nul en via mail 3 maar dat waren commerciële partijen met aanbiedingen (normaal € 1.000 maar voor jou jarige maar € 100, alleen vandaag geldig 🙄).
Hoewel ik op LinkedIn veel meer connecties heb (4.554) dan op Facebook (2.144), blijkt Facebook toch het meest populair. Het felicitatie-engagement op LinkedIn is 4,7%, op Facebook 13,2%. Kunnen we hieruit concluderen dat Facebook dan toch nog het meest ‘sociaal’ is? Of laat het medium duidelijker zien dat ik jarig ben?
Nu het gevoel
Tot zover de koude cijfers. Waar het om draait is de kwalitatieve impact die het op mij maakte. Iets lastiger te meten, maar ik deel graag mijn inzicht:
Het snelste klikte ik op de Messenger berichten. 4 berichtjes ‘behandelen’ trekt mij gewoonweg eerder aan dan 282. Speelt het gevoel van schaarste mee? Ik verwachtte in ieder geval dat die 282 Facebook-berichtjes wel allemaal nagenoeg hetzelfde zouden zijn.
De felicitaties via WhatsApp voelde het meest dichtbij, waardoor ik aan de kracht van WhatsApp-marketing moest denken. Nog weinig ondernemers (waaronder ik) zetten dat in. Ben benieuwd hoe WhatsApp Business zich gaat ontwikkelen.
Het meest verrassend zijn de zakelijke relaties, die de moeite nemen om mij via Whatsapp te feliciteren. Die weten heus niet allemaal mijn verjaardag, maar lezen het op het ene kanaal, en reageren met een appje. Veel persoonlijker. Dat verrast, en doet mij daarom meer. Andersom geldt hetzelfde, als een vriend me via LinkedIn feliciteert, vind ik dat raar en afstandelijk.
Persoonlijk en uitgebreid
Ik trek de conclusie dat hoe persoonlijker en uitgebreider de felicitatie, hoe waardevoller. Dat lijkt misschien een open deur, maar hoe bewust ga jij daarmee om?
Ik ben 2 uur bezig geweest met het reageren op alle gelukwensen, waarbij ik op uitgebreidere reacties ook met meer aandacht reageerde. Waarom ik mijn tijd niet liever in declarabele uren steek?
Omdat het mij het volgende opleverde:
👍 8 nieuwe afspraken met zakelijke connecties die wat naar de achtergrond waren verdwenen.
👍 3 daarvan gaven al aan dat ze wel eens willen babbelen over dat vloggen.
👍 2 daarvan zijn vanwege corona op zoek naar een andere baan, of ik ze kon helpen.
👍 2 daarvan switchten onlangs van baan. Ze werken bij mooie bedrijven waar ik heel graag binnen zou willen komen.
👍 1 daarvan is pas gepromoveerd van manager naar directeur bij een grote zorginstelling en wil zijn leidinggevend kader een LinkedIn Clinic aanbieden.
Stuk voor stuk leuke ‘chats’: de ander schonk mij aandacht en kreeg het terug. Dat is waar marketing om draait, het gevoel gezien te worden en daaruit voortvloeiend de interesse in elkaars product of dienst.
Of ik dat kan kwantificeren naar omzet? Nog niet, en daar denk ik ook niet aan. Ik ga gewoon een gezellige kop koffie met ze drinken, ben oprecht geïnteresseerd in hoe het met ze gaat, of er nu iets uitkomt of niet.
Kijk, van een collage-kaart van een vriendin (zie foto hierboven), memory-lane-TikTokje van je dochter of een lang-zal-ze-leven van je neefjes, smelt je hart. Maar een klant (een vocal coach) die een lied voor me maakt, of een kaart of presentje in de brievenbus van een zakelijke relatie met een persoonlijke boodschap op het kaartje (met name de PS toverde een glimlach op mijn gezicht😏), raakt me ook recht in mijn hart. En dat wil je bereiken, mensen in hun hart raken. Ik tenminste wel 😀.
Ik ben heel benieuwd hoe jij je felicitaties consumeert en of jij je relaties feliciteert. Herken jij je in mijn verhaal of is dat voor jou heel anders?
TIP!
Gebruik een verjaardag (of jubileum) gerust om de banden met je zakelijke relaties aan te halen. Zolang je maar oprecht blijft. En probeer die felicitatie zo persoonlijk en verrassend mogelijk te doen.
Mijn verjaardagsmarketing-evolutie op LinkedIn:
👉 2010 Gefeliciteerd!
👉 2012 Gefeliciteerd met je verjaardag!
👉 2014 Gefeliciteerd met je verjaardag, Jan!
👉 2016 Hoi Jan, gefeliciteerd met je verjaardag! Maak er een mooie dag van.
👉 2018 Hoi Jan, gefeliciteerd met je verjaardag! Maak er een mooie dag van. Werk met plezier, gr Saskia.
👉 2020 Hoi Jan, gefeliciteerd met je verjaardag! Maak er een mooie dag van. Hoe gaat het verder met je? Gr. Saskia
De laatste variant lokt een reactie uit. Voordat je het weet, drink je een zakelijke kop koffie, waar wellicht een leuke samenwerking uit voortvloeit! Uiteraard doe ik dat alleen bij de mensen die ik echt interessant en leuk vind om mee af te spreken. 😀
Wil jij meer tips over hoe LinkedIn voor jou kan werken? Weet dan dat ik ook 1 op 1 privé-sessies geef (€ 250,-). In 1,5 uur professionaliseren we dan je profiel, verbeteren we je expertstatus, vergroten we je netwerk en kijken we naar welke content jouw doelgroep aanspreekt zodat je inspanningen ook concreet leads en klanten oplevert. Neem gerust vrijblijvend contact met me op.
Mirjam Mensinga (zelfstandige arbeidsdeskundige):
“Ik heb de webinar “Meer succes met LinkedIn” van Saskia gevolgd en hier heeft zij een aantal tips en inzichten over LinkedIn gedeeld. Omdat ik behoefte had aan persoonlijke feedback op mijn LinkedIn profiel en tips toegespitst op mijn specifieke situatie, heb ik vervolgens een privéles gevolgd. Saskia heeft mijn LinkedIn profiel bestudeerd en daarna zijn we via een videomeeting samen aan de slag gegaan. Binnen anderhalf uur had ik een aantal waardevolle en concrete tips, hoe mezelf nog beter te profileren en hoe LinkedIn in te zetten om meer opdrachten te werven. Ik kan er direct mee aan de slag. Saskia is een sprankelende persoonlijkheid die je vol enthousiasme meeneemt in de wereld van Social Media. Zij is een fijne gesprekspartner en ze neemt alle tijd om je vragen te beantwoorden en te zorgen dat je alle “geheimen van LinkedIn” leert kennen!”
BTW: NL001814500B08