Voor iedereen is er een eerste keer. En hoeveel presentaties, trainingen, workshops en dergelijke ik ook al gegeven heb, zowel online als offline, ik was sinds lange tijd weer eens zenuwachting: ik ging een heus webinar geven.
Python
Maar het was een prettige spanning, een Python-gevoel. Dat gevoel dat je ervaart als je in de Python van de Efteling stapt. Die kriebels in je buik als je langzaam naar boven getakeld wordt, dat ene moment vlak voor de race naar beneden, de adrenaline-kick als alle remmen losgaan, dan het gegil en het gehyper en gestuiter als je er weer uitstapt. Herken je dat gevoel?
Doel
Voor ik aan het avontuur begon, stelde ik een doel. Ik wilde na mijn webinar 10 cursussen verkopen. Mijn product: een low-budget online spoedcursus vloggen op je iPhone.
Cijfers wijzen uit dat er gemiddeld 25% van de aanmeldingen je webinar ook echt bezoekt, en er vervolgens 1 tot 2 % op je aanbod ingaat.
Omdat dit mijn allereerste webinar was, met 60 aanmeldingen, zou ik die 10 natuurlijk nooit redden. Ik liet het los. Geen focus op verkoop, maar 100% focus op een goed webinar.
Resultaat
Ondanks dat verliep het webinar niet helemaal perfect. Toch ben ik zeer tevreden over het resultaat. Mijn opkomst was 58% en maar liefst 11 mensen haakten aan op de cursus. Niet slecht, toch?
De 5 lessen die ik van mijn avontuur leerde, deel ik graag met je, wellicht heb je er wat aan:
1 Check het licht
Een belangrijk onderdeel waar ik ook in mijn Masterclass Vloggen op hamer, is licht. Nou ben ik van de goede voorbereiding, dus ik inspecteerde van tevoren de ruimte (de Cloudroom in het mooie Guesthouse Hotel). Ik checkte internet en geluid en positioneerde de tafel tegen het raam vanwege het prachtige daglicht. Alles was tiptop in orde. Maar… dat deed ik om 17:00 uur. Mijn webinar begon om 10:00 en om 10:15 uur scheen er een felle zon in mijn gezicht, kreeg ik vuurrode wangen, had ik het bloedheet en gutste het zweet van mijn rug. Tot overmaat van ramp verscheen er een frons ter grootte van de Grand-Canyon tussen mijn ogen. Van schrik schoof ik een meter naar achteren. Beter, maar die leuk gevonden achtergrond had ik dus voor niets verzonnen. Dit overkomt mij nooit meer!
Les: Check het licht op hetzelfde tijdstip als je webinar plaatsvindt.
2 Manage verwachtingen aan de voorkant
Tijdens mijn promotie voor het webinar richtte ik me op de beginnende zakelijk vlogger: de ondernemer die wel wil vloggen maar nog dat laatste duwtje in de rug nodig heeft. De titel ‘Vloggen, hoe pak je dat aan?’ dekte in mijn ogen redelijk de lading. In mijn bijgaande teksten en filmpjes onderstreepte ik die doelgroep nog eens. Toch reageerden een paar deelnemers met de opmerking dat het webinar ‘weinig nieuws’ bevatte. Na wat doorvragen bleken deze reacties te komen van ondernemers die al redelijk wat vlogmeters maakten.
Les: Wees niet duidelijk, maar OVERduidelijk voor wie het webinar bedoeld is.
3 Hoe minder je met verkopen bezig bent, hoe meer je verkoopt
In 9 van de 10 webinars wordt er aan het einde iets te koop aangeboden. Zo ook in de mijne. Maar zoals ik eerder aangaf, lag mijn focus op een goed webinar en niet op de verkoop. Mijn doel was deelnemers te enthousiasmeren over vloggen, om zo meer klanten te werven. En of ze nou na het webinar zelf aan de slag gaan of nog een beetje hulp willen van mij, dat maakte me oprecht niet zoveel uit. Dus zonder veel omhaal van woorden, deelde ik in 5 minuten wat ik te bieden had. En dat kon ik vol overtuiging doen, want ik had een steengoed aanbod.
En ja, dat deed ik op basis van een paar beproefde Cialdini-principes: mensen zijn gevoelig voor wederkerigheid, urgentie, bonussen en kortingen. Ik blijf natuurlijk wel een marketingmeisje.
Les: Maak van dat verkoopgedeelte geen groot ding, verweef het organisch en logisch opgebouwd in je verhaal.
4 Houd de interactie erin
Diegene die me een beetje kennen en volgen, of ooit al eens een presentatie of training van me hebben gehad, weten dat ik van interactie houd. Dat wilde ik natuurlijk ook in mijn webinar. Zo had ik ook tal van polls klaar staan. Maar in mijn zenuwen ben ik deze vaak vergeten.
Les: Zet in de sheet ‘poll’, zodat je weet dat bij dat stukje een poll hoort. Vraag ook regelmatig (zo om de 10 minuten) wat je deelnemers vinden van wat je zegt. Bijvoorbeeld: laat het eens weten in de chat, ervaar jij dat ook zo? Of hoe zit dat bij jou? Et cetera.
5 Kritiek is een cadeautje, maar….
Meningen van anderen betalen niet mijn rekeningen. Ik vind meningen van anderen wel belangrijk, maar niet de mening van iedereen. Ik kies een paar deelnemers uit waaraan ik uitgebreid feedback vraag, omdat ik mezelf continu wil verbeteren. En hoewel ik kritiek als een cadeautje zie, wees erop voorbereid dat je ook een paar negatieve reacties kan verwachten. Herken hierbij wel degenen die je oprecht willen helpen en met kritiek komen waar je echt wat mee kunt, en degenen die gewoon willen zeuren. Want geloof me, die zijn er ook. Besteed daar niet teveel aandacht aan en trek je hun kritiek al helemaal niet persoonlijk aan.
Gelukkig waren er veel meer enthousiaste reacties dan punten van kritiek. Zie bijvoorbeeld de update van Vincent of Carla. Of van Claudia die me na het webinar belde om te vragen of ze ook 1 op 1 met me aan de slag kan. En ja, dat kan, leuk! Of van Elles, die liever naar de Live Masterclass Vloggen op je iPhone komt op vrijdag 26 juni, en vroeg of die korting daar dan ook voor geldt. Helaas niet Elles, maar je bent van harte welkom.
Het heeft mij in ieder geval een enorme boost gegeven en ik raad iedereen die twijfelt over het geven van een webinar aan: doe het gewoon. Actie is beter dan perfectie.
BTW: NL001814500B08