Social Media: van last naar lust
Gratis inspiratiemails!

Vind jij het leuk om regelmatig een mailtje van me te ontvangen ter inspiratie en met de laatste trends, tips en inzichten op het gebied van online profilering?

Vul onderstaande dan in:

Schreeuw jij op de social media-markt?

“Trainingen te koop! Geweldige, fenomenale trainingen en workshops te koop! Nu 50% korting. Speciaal voor u, mevrouwtje. Omdat u zo’n early bird bent!” Zie je jezelf al staan brullen op de markt?

Het publiek slentert voorbij. Sommigen kijken amper op, de scrollers. Dan zijn er de lui die toch even een blik op je stalletje werpen. Je hebt views te pakken, maar ze wandelen je wel voorbij.

Goed verhaal

Maar er zijn ook wat mensen bij wie er iets getriggerd is. Is het je stem? Je aantrekkelijke aanbod? Je flitsende banner of opgetuigde kraam? Voorzichtig lopen ze richting je tent. Ze slaan je map eens open en als je ze aanspreekt, luisteren ze beleefd.

Goed verhaal? Dan komt er een goedkeurende knik: de like. Of hij of zij praat terug. Yes, een comment in de pocket.

Maar er is nog niets verkocht.  

Knikje

En toch staat die koopman er volgende week weer. En de week erna. Want hij weet, het kost tijd om een band op te bouwen met de marktbezoekers. Gut, die man met die trainingen staat er ook weer. Steeds meer mensen herkennen hem. Er worden meer en meer knikjes uitgewisseld.

Op een dag barst er een onweersbui los. De marktkoopman spant razendsnel een extra zeil, bezoekers schuilen. Een praatje, koffie. Wow, wat fijn dat we hier even mogen staan.

Zeg, wat verkoop jij nou eigenlijk voor workshops?

-Een teambuildingstraining. Nooit werd teamwork zo succesvol!

O, nee, dat is niks voor mij. Maar mijn zoon, liet die laatst niet vallen dat hij zoveel toestanden had met zijn team? Geef mij die map eens mee.  

Tien tegen een dat de marktkoopman binnenkort informeert naar de interesse van zoonlief.

 

 

Social media

Vergis je niet, op jouw socialmedia-account gaat het niet veel anders. Ook daar zul je vertrouwen moeten winnen en aan community management moeten doen.

Staar je daarom niet blind op het aantal views, likes en comments na een paar posts of vlogs. Natuurlijk zegt het wel íets, maar breek niet direct je kraam af als het in het begin tegenvalt.

Opbouwen van naamsbekendheid kost tijd: wie ben je eigenlijk en wat hebben mensen aan je? Maak er een consistent verhaal van zodat mensen je gaan herkennen en precies weten waar jij voor staat. Raak jij de juiste snaar, dan volgen de likes en comments, of zelfs directe aanvragen, vanzelf. Omdat je oplossingen biedt, een originele visie op je vak hebt of inzichten deelt. Je bereik groeit per post.

Bied wat extra’s

Huiver niet om extra service te bieden, zoals de marktkoopman met zijn schuilplaats. Het breekt het ijs. Het schept vertrouwen. Sterker nog, geef niet alleen een schuilplaats, maar zet gelijk een bakkie koffie. Met appeltaart, als je budget het toelaat. Met mijn vlogcursussen doe ik dat ook altijd. Ik overtref de verwachtingen met leuke extraatjes.

Uiteindelijk leiden dit soort acties tot de kwalitatieve leads. Je krijgt waardering en een hoge gunfactor. En dat is waar je het voor doet.

Naamsbekendheid, herhaling, een goed, eerlijk verhaal en extra’s bieden. Allemaal ingrediënten die leiden tot vertrouwen en daarmee tot business. Ongeacht de volgorde is het dé weg naar meer klanten.

Doe als de marktkoopman. Maar dan zonder schreeuwen. Bouw je online marktkraam zorgvuldig op, zorg dat je er elke keer staat. Weer of geen weer. Bied meerwaarde en win vertrouwen. Dan volgt de rest vanzelf.

Op welke markt kan ik jou vinden?

 

Fotocredits: Kristel van Herpt


Terug naar blogs
  • Marloes

    Heel leuk geschreven Saskia! Wederom een stuk motivatie om weer aan de slag te gaan! Thanks

  • David van den Bogaert

    Erg herkenbaar. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard! Kortom de sleutel tot succes is geduld i.cm. de juiste ingrediënten.

  • Hedwig van Lier

    Mooi blog Saskia, geduld, doorzetten, volhouden. In mijn ervaring is dat inderdaad waar het om gaat.

  • Anneke van der Voort

    Tof blog Saskia, de tekst en de foto's?. Je legt de vinger op de zere plek. Veel ondernemers en bedrijven haken af als er niets nel genoeg resultaat komt. Voor alle vormen van zichtbaar worden geldt in mijn optiek: volhouden en ondertussen kansen spotten. Zo ook op social media.

  • Puk de Jong

    Ik heb inderdaad net zon hekel aan dat geschreeuw op de markt als de advertenties op sociale media. Dankjewel voor de tips!

  • Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *