“Trainingen te koop! Geweldige, fenomenale trainingen en workshops te koop! Nu 50% korting. Speciaal voor u, mevrouwtje. Omdat u zo’n early bird bent!” Zie je jezelf al staan brullen op de markt?
Het publiek slentert voorbij. Sommigen kijken amper op, de scrollers. Dan zijn er de lui die toch even een blik op je stalletje werpen. Je hebt views te pakken, maar ze wandelen je wel voorbij.
Goed verhaal
Maar er zijn ook wat mensen bij wie er iets getriggerd is. Is het je stem? Je aantrekkelijke aanbod? Je flitsende banner of opgetuigde kraam? Voorzichtig lopen ze richting je tent. Ze slaan je map eens open en als je ze aanspreekt, luisteren ze beleefd.
Goed verhaal? Dan komt er een goedkeurende knik: de like. Of hij of zij praat terug. Yes, een comment in de pocket.
Maar er is nog niets verkocht.
Knikje
En toch staat die koopman er volgende week weer. En de week erna. Want hij weet, het kost tijd om een band op te bouwen met de marktbezoekers. Gut, die man met die trainingen staat er ook weer. Steeds meer mensen herkennen hem. Er worden meer en meer knikjes uitgewisseld.
Op een dag barst er een onweersbui los. De marktkoopman spant razendsnel een extra zeil, bezoekers schuilen. Een praatje, koffie. Wow, wat fijn dat we hier even mogen staan.
Zeg, wat verkoop jij nou eigenlijk voor workshops?
-Een teambuildingstraining. Nooit werd teamwork zo succesvol!
O, nee, dat is niks voor mij. Maar mijn zoon, liet die laatst niet vallen dat hij zoveel toestanden had met zijn team? Geef mij die map eens mee.
Tien tegen een dat de marktkoopman binnenkort informeert naar de interesse van zoonlief.
Social media
Vergis je niet, op jouw socialmedia-account gaat het niet veel anders. Ook daar zul je vertrouwen moeten winnen en aan community management moeten doen.
Staar je daarom niet blind op het aantal views, likes en comments na een paar posts of vlogs. Natuurlijk zegt het wel íets, maar breek niet direct je kraam af als het in het begin tegenvalt.
Opbouwen van naamsbekendheid kost tijd: wie ben je eigenlijk en wat hebben mensen aan je? Maak er een consistent verhaal van zodat mensen je gaan herkennen en precies weten waar jij voor staat. Raak jij de juiste snaar, dan volgen de likes en comments, of zelfs directe aanvragen, vanzelf. Omdat je oplossingen biedt, een originele visie op je vak hebt of inzichten deelt. Je bereik groeit per post.
Bied wat extra’s
Huiver niet om extra service te bieden, zoals de marktkoopman met zijn schuilplaats. Het breekt het ijs. Het schept vertrouwen. Sterker nog, geef niet alleen een schuilplaats, maar zet gelijk een bakkie koffie. Met appeltaart, als je budget het toelaat. Met mijn vlogcursussen doe ik dat ook altijd. Ik overtref de verwachtingen met leuke extraatjes.
Uiteindelijk leiden dit soort acties tot de kwalitatieve leads. Je krijgt waardering en een hoge gunfactor. En dat is waar je het voor doet.
Naamsbekendheid, herhaling, een goed, eerlijk verhaal en extra’s bieden. Allemaal ingrediënten die leiden tot vertrouwen en daarmee tot business. Ongeacht de volgorde is het dé weg naar meer klanten.
Doe als de marktkoopman. Maar dan zonder schreeuwen. Bouw je online marktkraam zorgvuldig op, zorg dat je er elke keer staat. Weer of geen weer. Bied meerwaarde en win vertrouwen. Dan volgt de rest vanzelf.
Op welke markt kan ik jou vinden?
Fotocredits: Kristel van Herpt
Heel leuk geschreven Saskia! Wederom een stuk motivatie om weer aan de slag te gaan! Thanks
Dankje Marloes, ben benieuwd naar jouw volgend blog, trek gerust aan de bel als ik je ergens mee kan helpen hè! Gr S
Mooi en duidelijk stuk Saskia! Erg herkenbaar bovendien...
Thanks! ?
Erg herkenbaar. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard! Kortom de sleutel tot succes is geduld i.cm. de juiste ingrediënten.
Amen! :)
Mooi blog Saskia, geduld, doorzetten, volhouden. In mijn ervaring is dat inderdaad waar het om gaat.
Helemaal mee eens, dankjewel voor je reactie Hedwig!
Tof blog Saskia, de tekst en de foto's?. Je legt de vinger op de zere plek. Veel ondernemers en bedrijven haken af als er niets nel genoeg resultaat komt. Voor alle vormen van zichtbaar worden geldt in mijn optiek: volhouden en ondertussen kansen spotten. Zo ook op social media.
Het is net lijnen, in het begin kost het een hoop moeite en niemand die wat ziet, maar na een tijdje vliegt het eraf (áls je het goed doet) ??, bedankt voor je reactie Anneke!
Gaaf stuk! Hele prettige schrijfstijl.
Thanks Rik!
Mooi! Inderdaad lange termijn denken??
En volhouden! ??
Ik heb inderdaad net zon hekel aan dat geschreeuw op de markt als de advertenties op sociale media. Dankjewel voor de tips!
Gelukkig zijn er veel bannerblind ?, bedankt voor je reactie! Gr Saskia
Erg leerzaam! Bedankt voor de tips. Kan me er zelf erg in vinden??
Your Welcome! ?
BTW: NL001814500B08