Lifting online presence
06-42120823
info@SimplySas.nl

Sluwe marketing? De kater komt later.

Wie kent de trofee het Gouden Windei? Het is de prijs voor misleiding in de voedselindustrie. De winnaar in 2018 was het flesje Smartwater van Coca-Cola. Inspired by clouds. Dat kun je het beste vertalen naar gebakken lucht, want het blijkt een peperduur flesje water te zijn.

 

Die fascinerende marketing

Marketing. Het blijft me fascineren. Waarom trappen we zo snel in doorzichtige trucs? Zijn we hypergevoelig voor kortingen, spaarsystemen en manipulatieve verkooptechnieken? Als social media-adviseur heb ik er natuurlijk mee te maken. Ook mijn klanten moeten zich profileren. Ze zijn op zoek naar de juiste marketingtools, waaronder social media. Hoe werven zij klanten, kandidaten of hoe verkopen ze meer?

 

Slim, slimmer, slimst

Ik heb mijn ogen niet in mijn zak. En kijk met verbazing naar hoe andere partijen hun marketing vormgeven. Inclusief slimme trucs. Ad hoc acties, korte termijn verkopen en soms ook met een vorm van misleiding. Neem de huishoudbeurs (zie foto, met mijn moeder en mijn dochters hadden we een zeer gezellige dag). Één groot marketingfeest! Dan staat er een boodschappentas voor € 3,50, met een inhoud ter waarde van € 25,-. Hebben, denk je! Maar bij de kassa, blijkt de tas € 5,00 te kosten. Inmiddels heb je zolang in de rij gestaan dat je hem toch maar koopt. Die € 1,50 moet je online terughalen, na al je gegevens te hebben ingevuld. Gefeliciteerd, je bent weer ten prooi gevallen aan honderd mailinglijsten. En zo waren er nog wel meer van die sluwe marketingstunts. Allen uit op je centen.

 

In mijn advies laat ik er geen misverstand over bestaan: zeg wat je doet en doe wat je zegt. Maak je aanbod, jouw dienst of product helder. Laat zien wat iemand echt aan je heeft. Dat is de rode draad in mijn programma’s. Social media marketing in de vorm van bijvoorbeeld vloggen. Daarbij is jouw klant geen nummer waar je geld van aftroggelt, maar iemand met wie je een klantrelatie opbouwt. Je wilt iemand verder helpen met z’n business, een meerwaarde bieden. Je garandeert kwaliteit en staat daar vierkant achter. Jouw marketing ziet er dan heel anders uit.

 

Hoger plan

Misschien is het niet zo verwonderlijk dat ik goed match met organisaties in de zorg. Mijn klanten hebben vaak een grotere missie. Een missie die gaat om mensen. Om oprechte aandacht en inderdaad, om zorg. IJzersterk zijn de vlogs die zij inzetten om bijvoorbeeld de juiste collega’s aan te trekken. Geen gelok, maar gewoon een eerlijk kijkje achter de schermen. Hoe gaaf zou het zijn als we allemaal door die bril zouden kijken? Als we jouw marketing ook naar een hoger plan kunnen tillen? Uiteindelijk doe jij ook zaken met mensen die aandacht willen.

Marketing. Er zijn vele vormen. Maar hoe je het toepast, daarover verschillen de meningen. De commerciële win-win situatie waar ik in geloof, is er een van wederzijdse samenwerking. Klanten volgen vanzelf én ze blijven. Hoe goed voelt dat! Aan die filosofie blijf ik trouw.

 

Masterclass vloggen

Binnenkort organiseer ik weer een masterclass vloggen. Wil jij ook je marketing en je boodschap op een integere en oprechte manier vormgeven? Doe dan mee en schrijf je in!


Terug naar blogs
  • Frederique

    Ik denk dat het toch vaak een keuze is. Ik kies er zelf voor om me wel in te schrijven bij een nieuwsbrief bijvoorbeeld maar ik kies er ook zelf voor om niet een box te kopen met allemaal onnodige dingen erin alleen maar omdat het zo ge-wel-dig goed-koop is. Misschien ook omdat ik in marketing en PR werk dus ik kijk er anders tegenaan. Waar ik wel echt een enorme hekel aan heb is marketing gericht op kinderen. Zij zijn veel gevoeliger en reageren anders op prikkels. Daar is de Appie altijd zo handig in met al die verzameltroep die de kids graag willen hebben. Ook vloggers hebben er een handje van met die marketing op kids gericht.

  • Gabriëlle

    Helaas komt er steeds meer sluwe reclame naar mijn mening. Wees gewoon eerlijk en helder, de reclames van HG vind ik geweldig! Heel basic maar wel pakkend.

  • Janet

    Helemaal met je eens. Ik word er zo moe van dat er bij zo veel aankopen of andere dingen er allerlei bijkomende zaken zijn. Zo belachelijk.

  • Skincarebynaomi

    Heel interessant en zeker ik vind dat ze in de marketing niet zoveel sluwe dingen moeten doen. Wees gewoon eerlijk naar je klanten, zo behoud je ook meer klanten naar mijn idee

  • Henk

    De scheidslijn tussen iemand slim verleiden en sluw verleiden is erg dun, en bovendien erg persoonlijk; de een zal in jouw voorbeeld zeggen van; handig allerlei vrijwel gratis spullen, terwijl de ander denkt; sta ik op nog meer mailinglijsten

  • Julie

    Slimme marketing hoort er natuurlijk bij! En ik ben er zeker van dat er een hele hoop trucs zijn maar bij het voorbeeld met die boodschappentas zou je ook gewoon kunnen denken '5 euro betalen voor 25 euro waarde is ook mooi' en helemaal nergens je gegevens invullen. Je bent het niet verplicht! :-)

  • Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *