Social Media: van last naar lust
Gratis inspiratiemails!

Vind jij het leuk om regelmatig een mailtje van me te ontvangen ter inspiratie en met de laatste trends, tips en inzichten op het gebied van online profilering?

Vul onderstaande dan in:

Social Media in de Zorg

Ken je dat? Zo’n bijeenkomst waarbij je na afloop het gevoel hebt dat je met heel veel marcom-professionals hetzelfde wiel zit uit te vinden. Het wiel heet: Social Media in de Zorg. Een wiel dat vaak als een zware deken over zorgorganisaties hangt. Ik voel me Vrouw Holle en wil die zware deken eens goed opschudden. Wie doet met me mee?

Workshop
Ik ben bij een workshop Storytelling bij Actiz in Utrecht.  Voor de niet-zorgmensen onder ons: Actiz is de brancheorganisatie voor ondernemers in de zorg. En bij storytelling denk ik aan waar ik 80% van mijn werktijd aan denk: aan Social Media.  Het verhaal is de content, de middelen zijn de kanalen. Tegen alle verwachtingen in ben ik gewoon op tijd. In de ontvangstruimte schud ik 3 handen: 2 van mede-deelneemsters en 1 van de Storytelling-dame die naar mijn idee een tikkeltje te enthousiast en vrolijk ons welkom heet. Ze heet Edith. Ze heeft er zin in. Dan zie ik Jacqueline Donga en Bernadette Naber. Live. Meerdere malen per week kom ik ze in de online zorgwereld tegen. Leuk om ze live te zien. Ik druk op ‘cappuccino’ bij de automaat, gooi er 2 staafjes suiker bij en ga al roerend zitten. Ik heb er ook zin in. Het is 9 uur ’s ochtends.

De buurvrouw
‘Social’ als ik ben, knoop ik een praatje aan met mijn buurvrouw. Ze is leuk! Altijd fijn om te horen hoe het gaat bij een soortgelijke zorgorganisatie. Mijn standaardvragen zijn: welke organisatie zit je? Intramuraal en/of extramuraal? Groot bedrijf? Hoe groot is je team? Hoe is social media bij jullie ingericht?  Wat en hoe doen jullie ‘het’ precies? En elke keer weer prijs ik me gelukkig dat ik me zoveel mag bezig houden met social media. Elke keer weer hoor ik ‘Dat doen wij er maar een beetje bij’, ‘Daar hebben wij het te druk voor’ ‘Geen tijd voor’, ‘Onvoldoende capaciteit voor’ etc. Zit ik in een luxe positie of begrijpt mijn organisatie (ZuidZorg) het belang van social media gewoon beter? 

Emotiemarketing
Het voorstelrondje vind ik altijd erg interessant. Het gezelschap is divers. Onder andere het Hoofd Communicatie van Humanitas en een marketeer van Viattence. Hun leerdoelen zijn even divers als de rest van het gezelschap. De een zit in een fusietraject en wil via storytelling de twee culturen dichter tot elkaar brengen, de ander zit in een reorganisatie (joh?) en vraagt zich af of storytelling bij kan dragen aan een positief werkgeversimago. Ik geef aan dat ik graag wat tips ontvang om de organisatie/mijn collega’s zover te krijgen dat ze meer verhalen gaan vertellen over hun werk (employee advocacy). De kennis en houding zit bij ZuidZorg wel goed. Maar het gedrag, het concreet dóen, is nog een ander ‘verhaal’ (let op de woordspeling). Ook ben ik benieuwd naar vlog-ervaringen van organisaties. (had ik al verteld dat ik heilig geloof in video-/emotiemarketing? Zal ik in een ander blog wat meer aandacht aan besteden). Ze knikt, maar achteraf blijkt van niet.

Storytelling
We mogen roepen wat bij ons opkomt bij het woord ’storytelling’. Tientallen woorden schieten door mijn gedachten. Ik laat mijn concullega ’s eerst en voeg op het einde nog 1 of 2 woorden toe, probeer niet té aanwezig te zijn. De sfeer is goed. De groep doet actief mee. Ik leer over de verschillende perspectieven, over het klassieke plot en hoe te inspireren.  Wanneer we zelf aan de slag gaan merk ik dat ik schrijven moeilijker én leuker vind dan ik dacht. De meesten hebben al 2 kantjes vol gepend voordat ik een letter op papier heb. Maar als ik begin lijk ik in trance. Ik zie de hoofdpersoon, de situatie, de plek, etc. voor me alsof ik naar een film kijk. En mijn letters worden woorden worden zinnen worden een verhaal. Dan moeten we het elkaar gaan voorlezen. Ik durf niet goed. Maar de enthousiaste reacties geven me zelfvertrouwen. Ik herinner me weer hoeveel plezier de interactie me gaf op mijn blog Community Management = Seks op Marketingfacts.  Waarom doe ik dit niet vaker?

Lunchen = net werken
Lunch in de bedrijfskantine: ik neem courgettesoep en strooi extra veel kaas erover. Ook een broodje fishfilet, een kommetje selderiesalade en een verse jus gaan op mijn dienblad.  Het smaakt heerlijk! We zitten aan een lange tafel en ik spits mijn oren.  De een is misschien iets verder dan de ander (ZuidZorg komt er niet slecht van af:) maar iedereen kampt met dezelfde situaties, dezelfde dilemma’s en dezelfde vragen. Netwerken wordt zó ontzettend onderschat (door niet-netwerkers)!

Snoep
Veel van de theorie van het middaggedeelte gaat langs me heen. Kan me niet meer goed concentreren. Het ligt niet aan Edith. Het is warm. Ik kak in. Ik werk subtiel maar toch onbeschoft mijn mail bij.  Als suikershotje eet ik 5 dropjes en 3 koetjesrepen. In groepjes maken we nog een opdracht. Wat zijn er veel verhalen te vertellen zeg! De mooiste verhalen zal ik jullie vertellen in mijn blogs. Om 16.00 uur naderen we het einde. In de evaluatie zet ik ‘Leuk en leerzaam!’ en geef ik aan dat ik het jammer vind dat mijn twee leerdoelen niet aan bod zijn gekomen.  Ik snap het wel, het thema is zó breed.  Ik schud weer wat handjes en wandel harder dan normaal de trappen af, richting busstation. Het zonnetje schijnt!

Wie wil bij de Vrouw Holle-club?
Uiteraard wordt er al meer dan genoeg geschreven over de zorg. Over de transities, over e-health, over wijkteams, enz. Maar over social media? Ja, er is nog niet zolang geleden een goed boek geschreven: Social media in zorg en welzijn van Maaike Gulden. Echt een aanrader! Maaike heb ik laatst uitgenodigd om iets te komen vertellen over social media in de zorg tijdens het eerste Social Media Café van ZuidZorg. Erg zinvol. En op het ledennet van Actiz en in hun Communicatie Netwerk Groep op LinkedIn komt het thema social media regelmatig voorbij. Wie heeft een strategie? Wie heeft een handboek? Hoe is social media geïmplementeerd in je organisatie? Toch mis ik iets. Ik zou zo graag met iemand willen klankborden over ons werk, en dan met name over online en social media marketing in de zorg.  Praten over kansen en dromen, over angsten en risico’s, over (toekomstige) experimenten (of beter nog: het bedenken daarvan) en het delen van waardevolle info en documenten.  Stel je eens voor hoe synergetisch dat kan zijn! Wie heeft ook die behoefte? Wie wil ook bij De Club van Vrouw Holle? Laten we gewoon eens als start 1 x bij elkaar komen. Link met mij en reageer! Vind ik leuk!

Met zorgzame groet,
Saskia


Terug naar blogs

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *