Als je niet getroffen bent door ziekte, maar wél de economische effecten voelt door het coronavirus, herken je het misschien: je mindset verandert. De ratrace stopt. De dagelijkse routines ontbreken. Je agenda is waarschijnlijk leger en je ontmoet minder mensen in levenden lijve.
Tenminste, zo gaat het bij mij. En over die nieuwe mindset wil ik het eens met je hebben.
Afgelopen maandag interviewde ik Kristel van Herpt live op Facebook en op Instagram. Een bijzondere fotograaf uit mijn netwerk. Eentje met een eigen visie op haar vak, op de zichtbaarheid van ondernemers en de mens erachter. Precies die thema’s die ik ook een warm hart toedraag.
Wat heeft dat met een nieuwe mindset te maken?
Dat vertel ik je. Kristel gooide een paar jaar geleden het roer om. Vrij rigoureus. Als fotograaf van vooral zwangere dames en baby’s, werd ze aan het denken gezet tijdens een seminar van een fotograaf in Londen. Ze kreeg het gevoel veel meer te kunnen betekenen met haar foto’s dan zomaar mooie foto’s maken.
Streepmondje
Die gedachte werd bevestigd, toen een moeder ontevreden was over een foto van haar baby. Het prachtige, kerngezonde kind zou een streepmondje hebben. Niet mooi, volgens de moeder. Kristel had net in haar nabije omgeving het verlies van twee kleine kinderen meegemaakt, en deze opmerking kwam hard aan. Het deed haar beseffen dat ze met haar foto’s meer wilde bereiken dan een schoonheidsideaal vastleggen.
Haar mindset veranderde definitief. Ze sloot haar studio voor drie maanden om nieuwe plannen uit te werken. Een strategie op te zetten.
Powervrouwen
Voortaan wilde ze zich richten op vrouwen voor de camera, die niet beseffen hoe mooi en echt ze zijn. Een foto, als tool om meer eigenwaarde, zelfvertrouwen en zelfbewustzijn te krijgen. Kristel wil de zelfcriticus van veel vrouwen de nek om draaien. Hen vol de camera in laten kijken. Omdat ze er mogen zijn.
En het lukte haar. Met een formule die gaat over persoonlijkheid en karakter. Voor de shoot leert ze hen kennen: waar lopen ze warm voor? Wat vinden ze mooi, of juist niet? Waar lachen ze om, waar worden ze verdrietig van? Het portret als spiegel van de mooie, sterke én kwetsbare ziel.
Met de billen bloot
Om dat kracht bij te zetten, liet Kristel zichzelf ook zien. Met nieuwsbrieven, op foto’s, online met vlogs. Ze laat ook haar gevoelige kant zien. Hoe het leven je vormt en waarom je naarmate je ouder wordt, de tijd je interessanter en mooier maakt.
Die zichtbaarheid was nodig, hoe spannend ook, om haar nieuwe positionering kenbaar te maken. Maar ook om te laten zien dat zij is zoals jij. En het sloeg aan. Kristel krijgt het in haar fotosessies voor elkaar vrouwen liefdevoller naar zichzelf te laten kijken. Ze zien hoe mooi en echt ze zijn. Dat is de meerwaarde die zij levert. En dat geeft niet alleen haar klanten maar ook haar zelf veel voldoening.
Neem je publiek mee in je missie
Het interview bevestigt wat ik zelf ook ervaar. Hoe sommige gebeurtenissen je mindset kunnen veranderen. Iets, wat ook nu met de corona uitbraak absoluut denkbaar is. Doe je nog wat je het liefste doet? Of ontdek je nieuwe wegen? Komt er ruimte in je hoofd voor iets wat al sluimert, maar nooit boven kwam?
Maar ook: laat zien wie je echt bent, waar je voor staat. Neem je publiek mee in je missie. Hoe moeten zij anders weten wie jij werkelijk bent, wat je meerwaarde is? Of dit nu met foto’s van Kristel is, of met de vlogs uit mijn masterclass. Want ook ik zie vaak schroom of onzekerheid bij het opnemen van vlogs, terwijl het de meest authentieke manier van online zichtbaar zijn is. We werken niet alleen aan een goed vlog-verhaal, maar ook aan zelfvertrouwen. Aan plezier en bovenal geloof in jezelf tijdens de vlogclass. En dat wordt beloond. Met meer klanten, je schept vertrouwen.
Of jouw positionering nu uit een nieuwe mindset komt of niet, jij en je onderneming mogen gezien worden. Juist nu.
Hoe staat het met jouw mindset? Ben benieuwd!
BTW: NL001814500B08